Vår verksamhet

Vi vill att alla människor som kommer i kontakt med Pingstliljans förskola och fritidshem ska känna sig välkomna och respekterade. Vi strävar efter att vår förskola ska vara en social, demokratisk och lärande mötesplats.

I vårt pedagogiska förhållningssätt hämtar vi inspiration från filosofin i de kommunala förskolorna i Reggio Emilia i Italien. Där ses förskolan som ett verktyg för utvecklandet av ett demokratiskt samhälle.

För oss innebär det här ett ställningstagande för att varje människa är unik, en person som har rätt till sin egen åsikt.

Vi uppskattar oliktänkande, skillnader och nya perspektiv och tror att det vidgar lärandet. Vi vill visa på värdet av att kunna förhandla och lyssna in varandra. Därför är det betydelsefullt att tidigt få öva på att vara tillsammans, att få undersöka, reflektera och utforska världen tillsammans.

Vi är övertygade om att en grupp i funktion kan vara ett kraftfullt verktyg för att lära och ta del av varandras kunskaper.

Vi vill lägga grunden för ett livslångt lärande och erbjuda en rolig, trygg, utmanande och lärorik utbildning. Vi lär oss på olika sätt. Vi tror att olika uttryckssättberikar barnen och fördjupar deras lärande. Genom ett projekterande arbetssätt kan vi erbjuda barnen en mångsidig och meningsfull undervisning, då det sätts i utforskande och lustfyllda sammanhang.

Leken har en viktig plats på förskolan genom att den bjuder in till fantasi, problemlösning, inlevelse, samarbete och kommunikation. I leken ges barnen möjlighet att bearbeta olika upplevelser, erfarenheter och känslor.

Fritidshem

Fritidshemmets verksamhet utgår från fritidshemmets läroplan lgr- 22.

På fritids vill vi erbjuda barnen en meningsfull fritid och stöd i utvecklingen, där vi lägger mycket fokus på barnens sociala samspel och trygghet.

Tiden på Pingstliljans fritidshem är barnens fritid och därför bygger mycket av vår verksamhet på frivillighet. Vi har vissa moment där vi vill att alla ska delta, då vi tror att detta är viktigt för gruppen.

På fritids erbjuds en mängd olika typer av planerade aktiviteter, detta för att det alltid ska finnas alternativ för barnen.