Alla nyheter i Månen

Månen

31 maj 2017 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Månen

Månen

Äntligen har sommaren börjat titta fram lite!

Vi har denna månaden jobbat en del med att ta fram material till loppisen som var den 20 maj. Ett spännande sidoprojekt där barnen tillverkat maskar i lera och blomstöd. Maskarna fick torka sen fick de måla och hälla glitter på om de ville Blomstöden snurrade de garn runt stammen för glatta livet =)  och en dekoration på toppen som tillexempel en jordgubbe, snigel och en del fantasifulla kreationer i lera

Vi håller vi på att avsluta vårt tema. Barnen har fått välja ut kort som vi tagit under tiden som barnen har dramatiserat sagan. Vi kommer sätta in bilderna till den skrivna texten.

Varma hälsningar Matilda, Desire, Frida och Gunsan

Månen

28 mars 2017 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Månen

Under vårterminen jobbar vi mycket med känslor och hur man är en bra kompis. Barnen får försöka sätta ord på hur det känns när man inte blir lyssnad på, om någon, är dum eller om man blir utelämnad från en lek.

Det har och kommer visa sig genom dramatisering, karaktär som hälsar på och just nu att barnen får gå till skattkammaren där de några i taget får göra sin egen karaktär. Skattkammaren är mycket uppskattat av barnen där de får möta vår Ateljérista. Tanken med barnens karaktärer är att vi ska kunna använda dom till att barnen får göra sina egna sagor.

Ett spännande projekt att följa som ni förstår =)

GOD JUL

16 december 2016 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för GOD JUL

bild-julVi på Månen önskar er alla en härlig och God Jul. Hoppas att ni får njuta och mysa!

Vi vill också säga Gott Nytt år! Här kommer lite pyssel som barnen har gjort…..

 

Månens ”Spårspel”

2 december 2016 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Månens ”Spårspel”

Adventstider är här och julen närmar sig. Därför har vi nu uppehåll av vårt tema spår och fortsätter igen till vårtermin. Vi kan känna att det har varit lyckat och barnen har varit delaktiga på olika sätt.(Ni kan följa hela förloppet från start här i bloggen).

bild1Nu har de under några veckor haft ett gemensamt projekt i Skattkammaren tillsammans med vår ateljérista. Månen har skapat ett ”Spårspel” tillsammans. De har reflekterat kring det som de har varit med om under terminen och bestämt vad som ska finnas med. Alla har varit delaktiga och även här väldigt engagerade. På vägen har de även fått med sig olika färgupplevelser. Vad händer när vi blandar olika färger med varandra? Barnen har även gjort varsin spelpjäs i lera som de sedan har målat.

Vi har redan spelat spelet flera gånger och det är väldigt roligt. Det blir samtidigt mycket diskussioner och samtal under spelets gång kring personerna och djuren som har varit med i temat. Det ger alla en Vi-känsla när de kan känna att alla har varit med och gjort det här spelet tillsammans.bild4

Hela gruppen gjort många upptäckter tillsammans under ”spårjakten”. Vi har även arbetat för att gruppen ska komma mer samman. Vi ville att hela gruppen skulle få samma upplevelser då samarbete, empati och förståelse för varandra låg i fokus. Barnen har fått lösa olika situationer tillsammans. På så vis har vi känt att gruppen har växt som helhet. Sedan är det väldigt positivt att dela upp oss i mindre grupper emellanåt också som vi har gjort.

Tjuven tar Saras cykel

31 oktober 2016 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Tjuven tar Saras cykel

På Månen fortsätter barnen att gå in för olika uppdrag kring spår. Nu har det varit mycket tankar och funderingar om tjuven som tog Saras cykel. Hon kom till Månen med en fin cykel och ställde den åt sidan när hon skulle gå iväg. Då kom det en tjuv till Månen som tyckte att cykeln var fin, så han tog den. Detta satte verkligen spår i barnens tankevärld. Det blev mycket diskussion kring detta. Vart tog tjuven vägen? Var är Saras cykel?

img_47011

img_47111

 

 

 

 

 

 

 

Vi har känt att vi havelat få in mer känslor i temat också. Sara kom sedan tillbaka och var ledsen för att den var borta. Hon ville ju ha sin cykel, men kunde inte hitta den. Barnen föreslog att de kunde hjälpa till att leta. De ville se ifall det fanns spår efter tjuven och hjälpa Sara att göra henne glad. Då var spårjakten igång igen. De fann olika saker såsom ett däck, tjuvlarm och fotspår av tjuven mm. Det bästa av allt var att de fann cykeln som var slängd i ett dike! Vi ringde efter Sara och berättade att det fanns en överraskning på Månen och cykeln var hennes present. Hon berättade sin tacksamhet till barnen. Därefter målade barnen spår som de fann och berättade om händelsen. 

Tjuven kom ångerfull till Månen. Det kändes inte bra att ta någon annans cykel. Han berättade hur jobbigt det kändes och att han inte hittade cykeln. Han ville ge tillbaka den till Sara. Då berättade barnen om vad som hade hänt. De gav tjuven många kloka råd om hur han skulle kunna bli vän med Sara. Med barnens hjälp, så blev tjuven och Sara goda vänner igen.

img_47721

Vi har haft gemensam start i gruppen vid dessa temasamlingar och därefter delat upp oss i våra två temagrupper. Alla var med och röstade fram namn på sin grupp vilket har lett till följande: Prinsessan och Spårjägarna. Temat har verkligen inspirerat barnen. Vi började med kattägaren Bertil och gick vidare till bonden Gunnar. Nu har de till sist fått möta de här två personerna också. När barnen har reflekterat kring olika känslor och händelser, så kan de få med sig detta genom att de har något att relatera till. 

Djurskötaren Bertil och bonden Gunnar

2 oktober 2016 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Djurskötaren Bertil och bonden Gunnar

På Månen är det engagerade barn kring temat ”Spår”. Vi startade upp i två olika grupper och alla har gått in för detta med glädje. Eftersom vi vill arbeta med hållbara relationer och god kamratskap, så har vi känt att vi vill komma samman mer i hela gruppen. Vårt syfte är återigen;

Vi vill få en god sammanhållning i gruppen och sträva efter att barnen ska få ett lustfyllt upptäckande, både enskilt och i grupp.

Vi har haft besök av djurskötaren Bertil, då hans katt Prinsessan var försvunnen. Det som fanns kvar efter henne var kattspår, päls och lite mat mm. Därför behövde Bertil hjälp utav barnen att finna katten. Vi hade då en gemensam samling och därefter gav vi oss ut i våra två olika grupper för att leta efter Prinsessan. De fann exempelvis kattspår och en filt. Efteråt när grupperna kom samman, så var det underbart att se deras möte emellan, då de reflekterade över vad de hade funnit. Ingen fann dock Prinsessan.

imageVid nästa tillfälle fick de då hjälpa Bertil att måla en karta, så att han med hjälp utav de olika spåren kunde leta och lättare förstå vart katten hade varit på de olika platserna.

 

imageNu det sista kom bonden Gunnar till oss och han var förtvivlad. han har så mycket olika djur på sin bondgård, men nu saknade han några från ladugården. Bonden har ännu inte kunnat lista ut vilka djur som har smitit från honom. Det enda han har hittat är olika spår, hö och äggskal. Eftersom han känner Bertil också, så berättade Gunnar att barnen på Månen hjälpte honom att finna Prinsessan. Han tyckte att Gunnar skulle gå till månen, så skulle han säkert få hjälp. Nu har vi gett oss ut och letat efter olika spår på fritidsgården. De har lyckats med att kunna hjälpa bonden också!

 

Tema: Hållbarhet med inriktning ”Spår”

14 september 2016 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Tema: Hållbarhet med inriktning ”Spår”

Nu har vi tagit oss till Månen tillsammans och terminen är i full gång. Förra läsåret var en stor del av den här barngruppen på Stjärnan, men nu har vi gått vidare  till den här avdelningen. Med 18 härliga 3- och 4 åringar samt fyra pedagoger vill vi sträva efter att ha roligt tillsammans!

Hållbarhet har vi arbetat med under två år på förskolan, men nu inriktar vi oss mer kring spår. Det är ett brett område, då det finns mycket att arbeta med. Relationer, luft, djur och osynliga spår är några exempel. Det kan också vara avtryck utav något som sätter spår. Därför har vi velat se vad de är intresserade av och vart det leder till.

Ur Lpfö-98 rev 2010 eller Lgr 11 har vi valt följande mål på Månen:

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt sin förmåga att leka och lära”

Vi tycker det är viktigt att arbeta med hållbara relationer, god kamratskap, kunna vara lyhörda och respektera varandra i gruppen. Därför har vi valt följande syfte:

Vi vill få en god sammanhållning i gruppen och sträva efter att barnen ska få ett lustfyllt upptäckande, både enskilt och i grupp.

Våra mer temainriktade dagar är tisdagar och torsdagar, vilket innebär att vi har två olika grupper dessa förmiddagar.  För att komma in på barnens tankar kring detta och reflektera tillsammans, så började vi inledelsevis i ena gruppen med att en pedagog har två toarullar framför ögonen som ska föreställa kikare. Hon frågar barnen då vad det är för något och vad man kan använda dem till? I den här stunden kom många tankar fram från barnen och det var spännande. Därefter gjorde barnen själva  varsin kikare innan vi gick ut på ”spårjakt”.

I den här  gruppen ville barnen att vi skulle börja leta inomhus. Några fann snabbt ledtrådar och ville visa alla vad de hittade. De följde trådarna på över samt nedervåningen vilket var roligt att se. De övriga i barngruppen följde dem och började också upptäcka . Alla var så engagerade i detta. Därefter gick vi ut och letade efter spår. Båda grupperna fann mycket. Vi tog bilder och tittade tillsammans i våra grupper vad vi hade  funnit. Dessutom målade de sina upplevelser både enskilt och i grupp. Den här gruppen målade/tryckte den långa ledtråden med sin tumme/fingrar för att se hur lång den blir. Under sökningens gång upprepade dem; -Vart tar ledtråden vägen? Vi får nu se vart vi är på väg.

img_43881

 

img_43381img_44111img_43401

 

Juni

20 juni 2016 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Juni

Nu har sommaren kommit och vi har avslutat vårt temaarbete för denna terminen. Efter att barnen färdigställt sina fåglar ställde vi ut dem på vårt 25-årsjubileum.

Barnen fick också skapa varsin fågelbok, med bilder från fågelprojektet. Ett roligt minne att få ta med sig hem.

Vi avslutade vårt temaarbete med en fest. Spejarfrasse (en karaktär som tidigare besökt barnen på Månen och gett dem uppdrag) kom på besök. Han hade med sig paket till alla barnen. Vi åt glass, dansade fågeldansen och hade en riktigt rolig stund tillsammans!

Nu vill vi önska er en riktigt skön sommar!

Bild3

 

 

 

 

 

 

Mars

7 mars 2016 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Mars

Vi har fortsatt att jobba med våra fåglar på Månen. Barnen har visat stort intresse och engagemang. I uppgiften har de fått anta utmaningen att skärpa ögat och tanken för att avbilda fågelns färger och detaljer. Barnen har tagit hjälp av varandra för att upptäcka nya saker och reflekterat tillsammans över t.ex. var näbben sitter, hur många stjärtfjädrar fågeln har, mönster och prickar på rätt ställe, osv. Glädjen och stoltheten har lyst fram under hela skapandet.

fågel 1

 

 

 

 

 

 

fågel 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Februari

11 februari 2016 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Februari

Nu har vi kommit en bit in på vårterminen och vi ser fram emot ännu en spännande termin tillsammans. Vi kommer att arbeta vidare med vårt tema ”Hållbarhet”, men i lite nya riktningar. Vi har startat upp temat med att skapa fåglar. Barnen har två och två fått välja ut en bild av en fågel, som de sedan fått skapa med hjälp av vår ateljérista. Stommarna till fåglarna har skapats av ballonger, toarullar, tejp, etc. Barnen har sedan fått klä stommarna med gipsbindor och i nästa steg fått måla och limma på fjädrar.

Syftet med fågelprojektet är: ”Vi vill stärka samarbetet mellan barnen. Ge dem möjlighet att upptäcka varandras kompetenser. Att ha roligt tillsammans och få en härlig skaparstund”.

 

bild 1

 

 

 

 

 

 

 

IMG_6484